Tips van de Natuurpedagoog

Onderstaand vind je tips. Bewust zo kort mogelijk gehouden.

Lees ze gerust door, misschien komen ze van pas…

vragen of opmerkingen n.a.v. deze tips? mail gerust naar info@natuurpedagoog.nl

De hele dag worden wij overspoeld met indrukken, afspraken en reclames. Wat ons lichaam hierdoor steeds vaker nodig heeft is verwerking hiervan. Vroeger gingen wij hiervoor naar een gebedshuis of hadden bijvoorbeeld de zondag. We leren het niet op school om rust te nemen of naar ons gevoel te luisteren. De bedoeling hiervan is zorgen voor energieherstel en om zo weer in balans te komen van binnen. Zie het als een fles troebel water waarvan de deeltjes pas kunnen zakken als het water stil staat zodat je weer helder wordt. Nu moet je dat zelf doen. Rust hoeft niet bij die zondag te blijven. Lastig?
Dan ga je gewoon wandelen in de natuur. Stiekem blij zijn dat je niets moet of hoeft. Want, hoe langer je dat niet doet…. Hoe langer je lichaam onrust gaat aangeven of zelfs ziekte beelden als signaal naar jou dat er juist rust nodig is.
Natuur Tip 1 - Drukte
Heb je kinderen rond de 2 jaar? Dan kan je nog wel eens te maken hebben met de peuterpuberteit. Deze uit zich in opstandige gedragingen. Daar beginnen de eerste verkenningen van je kind in het aftasten van grenzen. Durf het aan om daar al nee te zeggen en/of duidelijk te zijn. Het is natuurlijk niet makkelijk om je kind dingen te moeten ontzeggen, dat raakt aan je gevoel, heel begrijpelijk. En ook jij zal niet altijd meteen de juiste reaktie hebben. Maar je kind leert van jou wat grenzen zijn en daarmee ontwikkeld hij/zij een mentale ruggengraat.
Je geeft je kind daarmee iets voor de lange termijn dat een grote waarde heeft. Hoe je die grenzen aan geeft lees je in de opvolgende tip 2b
Natuur Tip 2a - Peuterpuberteit
De peuterpuberteit is voor je kind en voor jou onbetwist een hele serieuze zaak. Nee zeggen en duidelijke grenzen stellen vraagt stiekem veel van de confrontatie met jezelf. Want, wat vind je zelf eigenlijk? Wat of waar liggen jouw grenzen? Ga dat eens na….
En dus als je kind iets wil of vraagt kan je dit jezelf eens afvragen, waarom wel of een keer niet. Of probeer het eens uit wat het doet om nee te zeggen… Wat kan je gebeuren?
Natuur Tip 2b - Grenzen
Zo begint in de peuterpuberteit al de les en de groeiontwikkeling van jullie beide, meer dan je wellicht bewust was of vermoedde. Jullie interactie, van jou en je kind, het contact versterkt jullie band en het zelfvertrouwen. Natuurlijk kan dit confronterend zijn, het vraagt bewuste tijd en energie om hiervoor te kiezen. Want net als zoveel in onze huidige maatschappij (en daar raken wij steeds meer aan gewend) je krijgt er juist niet direct resultaat uit terug…. Ai, het meeste ontstaat een beetje ongemerkt op de langere termijn. Maar net zo ongemerkt kunnen jullie er heel veel plezier en profijt van hebben, ook op de korte termijn.
Natuur Tip 2c - Band opbouwen
Ik ben er van overtuigd dat aanraking heel belangrijk is. Zowel onder mensen algemeen als tussen ouders en kinderen. Een onderwerp dat al snel een verkeerde lading krijgt vandaag de dag. Maar de associaties die wij hierbij kennen kunnen wij negeren. Aanraking zorgt voor energieregulatie; het zorgen voor beter kunnen omgaan met spanningen, ons geaccepteerder voelen en daardoor meer op ons gemak. Net als met alles is het de kunst dit te doseren en hier grenzen aan te stellen, dat wel.
Natuur Tip 3a - Contact
Aanrakingen tussen mensen maar ook onder kinderen zoals stoeien is erg goed voor kinderen. Dit zorgt op meerdere vlakken voor ontwikkeling van spieren en hersenen. Zij leren zo de eigen, en elkaars grenzen gevoelsmatig kennen. Daarbij ontwikkelen zij ook nog de spieren, strategieën en de sociale omgang. Zij tasten ondertussen de ruimte af en horen graag van de ouder(s) waar de grenzen overschreden worden. Negeer je die? dan gebeuren er meestal op korte termijn ongelukken. Op de lange termijn kan het ook te wensen over laten. Iedere oefening die je hierin durft te nemen is daarom de moeite waard.
Natuur Tip 3b - Orientatie
Veel ouders beseffen zich niet dat ouder zijn, inleving vraagt en dat het kind alles nog moet leren. Besef je eens dat alles dat jij al weet jouw kind nog moet leren. Dus zonder betutteling uitleggen wat je doet en waarom je dat doet vraagt tijd en aandacht. Je kind zal meer respect en begrip kennen en leert snel. Daarbij voelt zij/hij zich serieus genomen. Ook weer zoiets waar je pas later iets van zal merken en heel goed is. Je kind zal je dankbaar zijn. Want deze begrijpt ongemerkt meer dan je denkt.
Natuur Tip 4 - Inleving
We leven al wat jaren in een periode dat grenzen vervagen. Welke grenzen ik bedoel? Meerdere opvattingen zijn mogelijk. Jongeren gebruiken bijvoorbeeld hun telefoon om contact te houden, informatie in te winnen, mensen op te zoeken en onderzoeken maar ook als bescherming om zich achter te verschuilen. Lastig als je non-verbale communicatie wilt aanleren of uit te leggen want signalen lopen steeds meer door elkaar. Ook kinderen leren op deze manier deze signalen niet meer.
Natuur Tip 5 - Grenzen en Contact
Tradities en gewoontes zijn een basisvorming die je bij de opvoeding meegeeft. Welke het ook zijn. Een boekje voor het slapen gaan, een begroeting in de ochtend, een gebed voor of na het eten etc. etc.. Deze geven structuur en houvast en/of je eigen familie een typerend karakter mee. Zo zal dit je kind vormen en zich ontwikkelen. En na inslijting in het eigen systeem zal deze met een eigen invulling dit later weer doorgeven. Doe je dat niet dan gaat je kind deze zelf bedenken en ontwikkelen gestoeld op weinig of niets dan een eigen verwilderde interpretatie en/of opvatting. Dit zijn geen rituelen maar verwaarloosde kreten op zoek naar structuur en houvast.
Natuur Tip 6 - Tradities en structuur